Két futam, négy győztes!

Két futam, négy győztes!

2013-07-10 11:00 |

Vicc kategóriás bíráskodás a Red Bull Ringen.

Július első hétvégéjén az FIA European Truck Series Championship betétfutamaként a Vörös bikák hazájába látogatott az RRC Suzuki Kupa népes mezőnye. Ezen a hétvégén az osztrák Suzukisokkal együtt gurult pályára a mezőny a megcsonkított pályán, hiszen a Red Bull Ring rövid verzióján küzdhettek a pilóták a minél előkelőbb helyezésekért. A hétvégén a Suzuki kupa versenyzőin kívûl, további két magyar pilótáért szoríthattunk, hiszen a hétvége fő attrakciója a 4 futamból álló kamionverseny volt, amelyen OXXO két magyar kiválósága Kiss Norbi és Bence is érdekelt volt.


A hétvége programja már a megszokott szabad edzésekkel kezdődött, amely a délutáni órákban került lebonyolításra. Az első gyakorlás csak tapogatózással és az ideális ívek pontos feltérképezésével indult, hiszen a kopott gumikon megtett körök nem lehettek teljes mértékben mérvadóak. A gyakorláson már látszott, hogy vannak gyengébb képességû Osztrák pilóták, akik lehet, hogy beleütik az orrukat az elméletileg sokkal gyengébb autóval versenyző magyar mezőny elejébe. A második szabadedzés nem az elvárásainknak megfelelően alakult, hiszen az eddigiekkel ellentétben nem Ákos diktálta a tempót, és akadt nála egy pár gyorsabb pilóta is a mezőnyben. Így az edzések közötti időszakban lázasan kutatta a szakmai stáb, mi lehet ennek az oka és hogyan tudnánk gyorsulni. Nem volt akkora a hátrány, hogy ne lehessen ledolgozni, hiszen hátrányunk valamivel több, mint két tized volt csak, ezért bizakodva vártuk az utolsó edzést. Az harmadik edzésen sem sikerült nagyon sokat javítani a helyezésünkön, de ezt az eredményt betudhattuk az eddigre már rommá kopott gumiknak, és a szélárnyék nélküli körözgetésnek. Az új gumikban és Áki tudásában bízva vártuk a másnapot.
 
Szombaton egy órával dél előtt került sor a Suzuki Kupa mezőnyének kvalifikációjára. Tudtuk, hogy nem lesz egyszerû az időmérő, hiszen a stewardok ígérete szerint minden pályaelhagyást büntetni fognak, amit még megspékel a Suzuki Cup Austria mezőnye, mivel már pénteken is látszott, hogy az egyenesekben sokkal gyorsabbak a sógorok, így figyelni kell rájuk. Nagyon fontos volt az kvali mely időszakában és hova engedi a csapat Ákost a pályára. A pálya rövidsége miatt rengeteg lehetősége nyílt mindenkinek a lehető legjobb idő elérésére. Ahogy arra számítani lehetett a pénteki eredményekből, szoros volt az időmérő és nem lettek nagy időkülönbségek a pilóták között, hiszen majdnem az egész mezőny 1 másodpercen belül végzett. Sajnos nekünk nem sikerült javítanunk és csak az ötödik időeredmény szerepelt az időmérő edzés végén Ákos neve mellett. De hátrányunk csak két tized volt és azt tudtuk, hogy Nagy Danit hátrébb fogják sorolni a rajtrácson, így az már biztos volt, hogy a második sornál rosszabb helyről nem kezdhetjük a három órával később rajtoló első futamot.
Ugyan ez az eredmény nem volt végleges, mivel a versenybírók elemezték ki hányszor hagyhatta el a pályát és ez a leggyorsabb körében történt e, mert akkor az időeredményét törölték. Az egész hétvégére jellemzően a Red Bull Ring versenybírói nem igazán voltak a helyzet magaslatán, hiszen egy ilyen nívós rendezvényen és egy igen komoly pályán az ember egy korrekt és kiváló szakmai hozzáértésben bízna. Ezt a tudásukat a hétvége további részében nem igazán sikerült bizonyítaniuk, hiszen a fekete leves még csak ez után jött.
 
A futam rajtjánál szembesültünk, hogy Bárkovics Zolit egy pozícióval hátrébb sorolták és helyet cserélt a rajtrácson Ákossal, így mi rajtolhattunk a harmadik rajtkockából, ami azt jelenti, hogy idén az eddigi hétvégéken dobogós helynél rosszabb pozícióból még nem rajtolhatott pilótánk. A rajtceremónia az eddig megszokottól eltérően nem késleltetve, hanem egy időben az osztrákokkal, négy sor kihagyással indították a teljes mezőnyt. Ahogy azt az utóbbi időben megszoktuk, Áki kiválóan rajtolt és megtartotta az első kanyarban a pozícióját. Az első kör végére már az élen haladó Tim Gabit támadta a vezető hely megszerzéséért. Mindjárt, az első lehetőséget megragadva az 1-es kanyarban már külső íven bepróbálkozott, aminek eredménye képen csak a pálya elhagyásával tudott elfordulni. Az előzés mivel pályán kívül történt a későbbi szankciók elkerülése végett vissza is engedte Gabit, ezért újra küzdhetett a vezető helyért. Pár körrel később sikerült is legyûrnie a 2012-es bajnokot és elkezdhette autóznia saját tempóját. Ákos körről körre szépen építette fel előnyét. Mivel az első kanyarban figyeltem az eseményeket, így nyugodt voltam a pályaelhagyások miatt, mivel a mezőny eleje szinte kivétel nélkül az 1-es kanyarban rendszeresen elhagyta a pályát, így ha időbüntetésekre kerül sor a futam után nem veszíthetünk helyezést. Áki már több mint két másodperc előnyt autózott össze és biztosan vezette a magyar értékelést, amikor kb hét perccel a futam leintése előtt hiába kerestem versenyzőnket az élen nem Õ érkezett, így arra gondoltam valami technikai gondja akadhatott és kiállni kényszerült. Amint megpillantottam a boxutcában, csalódottságom mérhetetlen volt, mivel a pályaelhagyások miatt nem csak Ákost lehetett volna büntetni, hanem szinte az egész mezőnyt. Valamilyen megfontolásból csak az élen haladó pilóta versenyét kívánták tönkretenni a stewardok. A büntetésnek köszönhetően visszacsúsztunk a nyolcadik helyre Nagy Dani mögé, így búcsút inthettünk a futamgyőzelemnek. Áki hamar megelőzte Danit így hetedikként róhatta a hátralévő köröket. Sajnos előzésre nem sok esély mutatkozott, hiszen az előtte haladó már fényévekre autózott. Nem is történt változás a hátralévő időben így az első hely helyett, hála a versenybírák tevékenységének be kellett érni a hetedik hellyel.
Ezek után csak annak örülhettünk, hogy a második futamot az első sorból kezdhetjük. Gondoltuk mi!
A sógorok nem így gondolták és Ákos nyakába sóztak egy újabb büntetést, aminek eredménye képen a kilencedikek lettünk. Kérdésünkre, hogy miért csak mi kaptunk áthajtásos büntetést a következő választ kaptuk. „ Már nem volt idő a többieket megbüntetni.”
Az elsőt és az utolsót azért sikerült nekik szankcionálni. A futamot követően sajátos módon reagáltak a futamon történtekre és egy utólagos csak „öt pályaelhagyás után büntetünk” címszóval dobálták a másodperceket. Így történhetett, hogy nem a győztes nyert.
 
A vasárnap délelőtt rögtönzött eligazítást tartottak az osztrák versenybizottság tagjai a Suzuki Kupa pilótáinak és az eddig olyan következetlenül betartott szabályaikat, aminek legjavát Ákos torkán tolták le a szombati futamon, hirtelen meggondolásból megváltoztatták, arra a döntésre jutva, hogy pályaelhagyás miatt senki sem kaphat ezen a futamon boxutca áthajtásos büntetést. A vétkezőket pálya elhagyásonként előre meghatározott időbüntetéssel honorálják.
 
Ennek fényében gurult minden pilóta a 10:55-kor induló második futam rajtjához.
Áki az előző futam végeredményének köszönhetően csak a 9. rajtkockából indulhatott. A rajtja kiválóan sikerült, hiszen már a célegyenes végén két pozíciót javítva hetedikként fordulhatott, ami fontos volt a futam szempontjából, hiszen ha ezt követően beragad esélytelen lett volna az elejében csatázni. A második kör végére Bárkó és Nagy Dani egy kicsit ellépett az őket üldözőktől. Nagy örömünkre ebben a körben Ákosnak sikerült további három kollégáját maga mögé utasítani, így már harmadikként iramodhatott meg az élen haladók után. A következő körök azzal teltek, hogy Tim Gabival karöltve, körről körre ledolgozva hátrányukat felérjenek a futamot vezető kettős mögé. A futam felénél járhattunk, amikor már egy fakezû-falábú (W. Kuss) osztrák pilóta az 1.6-os motorral szerelt Suzukijával bóklászva állt csak közöttük. A Suzuki Cup Austria mezőnyének utolsó előtti helyezettje sikeresen feltartotta a felzárkózáson dolgozó pilótánkat. Az is lehetséges a napszemüvegének lencséje árnyékolásában nem vette észre, hogy a Magyar értékelésben érdekelt első négy pilóta versenyébe szól bele,  vagy talán egyszerûen derogálónak érezte, egy gyengébb teljesítményû autóval nem tudja felvenni a küzdelmet és ezt a békát nehéz volt neki lenyelnie. Ákos tisztában volt azzal, ha nem előzi meg, nem lesz esélye a futamgyőzelemért harcolnia. Az első adandó alkalommal be is szúrt az egyes kanyar kijáratánál és kigyorsításon, belső íven mellé ért, de sajnos a „fakezû” pilótával összeakadt, így tempót veszített, aminek köszönhetően Tim Gabinak sikerült elé kerülnie. Ugyan egy helyezést veszítve, de már maga mögött tudva eddigi akadályát, koncentrálhatott a következő feladatára. Jó kis vonat jött össze Bárkó, Nagy Dani, Tim Gabi és Ákos sorrendben. Nyolc perccel a leintés előtt úgy nézett ki a helyzet, hogy a futamgyőzelem csak közöttük dőlhet el. Sajnos az erősebb technikával versenyző osztrák kolléga az egyenesekben kihasználva előnyét, visszazárkózott rájuk és sikerült versenyzőnk elé kerülnie. Következő körben szomorúan tapasztaltam, Áki nagy hátrányban érkezik az élen haladó hármas mögött. Elképzelésem sem volt mi történhetett. Mint kiderült a „kiváló” képességû W. Kuss az utolsó előtti kanyarban szerette volna megtorolni a korábban elszenvedett előzést, így kigyorsításon szándékosan belefékezett, amivel veszélyeztette pilótánk és autója testi épségét. Óriási lélekjelenlétről-tanúbizonyságáról téve, versenyzőnknek valahogyan sikerült elkerülni az ütközést. Ennek a manővernek köszönhetően Egon is pórul járt, mivel az ütközést elkerülendő majdnem megforgott és a gumifalba csapódott. Pilótánk Mészit megkapva nyakába, már csak a negyedik hely megtartására figyelhetett, hiszen nagy hátrányba került az első háromhoz képest. A hátralévő körökben már nem történt említésre méltó esemény, így Ákit a negyedik pozícióban intették le a futam végén.

De mint az első futamon, a végeredmény nem tekinthettük véglegesnek, mert az eddig szakmai hozzá nem értésükről már bizonyítást tett stewardok bele szólhattak a végeredménybe.
Újra megtették! Újra elvették az elsőzöl a győzelmet!

Ha a pálya színvonalához hasonló bíráskodást szeretnének nyugati szomszédaink, véleményem szerint az egész felügyelő testület cserére szorulna. Egy jóval hátrébb beérkező pilótát előre soroltak, mivel nem kapott időbüntetést, pedig a saját szememmel láttam, hogy szinte egyik körében sem sikerült az 1-es kanyart a pályán elfordulnia.
Felháborító ez a bíráskodás.
Az egész úgy nézett ki, mintha bedobták volna egy kalapba a neveket és kihúzták kinek osztogatnak büntetést.
A büntetéseknek ill. büntetések elmaradása miatt, Ákost a futamot követően ismét, egy hellyel hátrébb sorolták, így hivatalosan 5. lett.
A hétvége termése így, kritikán aluli versenybírói beavatkozásokkal, egy 9. és egy 5. helyezés lett.